پیست اسکی شمشک

پیست اسکی شمشک

پیست اسکی شمشک شمشک

پیست اسکی شمشک

پیست اسکی شمشک در ۵۷ کیلومتری شمال شرق تهران قرار دارد. این پیست در شهر شمشک از توابع رودبار قصران واقع است. موقعیت جغرافیایی آن ۵۱ درجه و ۳۰ دقیقه طول شرقی و ۳۶ درجه و ۱ دقیقه عرض شمالی می‌باشد. این پیست از مسیرهای لشکرک فشم و کرج گچسر (فقط در فصل تابستان) قابل دسترسی است. بلندترین نقطه پیست ۳۰۵۰ متر و پست‌ترین نقطه آن ۲۵۵۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

پیست اسکی شمشک

ابتدا مهندسین آلمانی معدن پایه‌گذار اسکی در شمشک بودند. فعالیت اسکی در شمشک از سال ۱۳۲۷ شروع شد و در سال ۱۳۳۷ با نصب تله اسکی به طول ۲۵۰ متر که به صورت ۳ پایه‌ای بود پیست به صورت حرفه‌ای تر بکار خود ادامه داد. بعدها و در سال ۱۳۷۵، با اصلاحاتی که به عمل آمد، از سوی فدراسیون جهانی اسکی به عنوان پیست بین‌المللی شناخته شد.

پیست اسکی شمشک

بزرگترین جاذبه و معروفیت شمشک به خاطر پیست اسکی آن می‌باشد که پذیرای تعداد بسیار زیادی علاقمند به ورزش اسکی است که در زمستان با چوبها و لباسهای رنگارنگ بر روی برف سفید در حال سر خوردن می ‌باشند.

پیست اسکی شمشک

پیست شمشک

نزدیک شمشک، دیزین قرار دارد که یکی از بزرگترین پیستهای اسکی منطقه خاورمیانه است و نسبت به شمشک افراد بیشتری به آنجا می‌روند. اما به علت بارش برف سنگین و مداوم کوهستانی راه ارتباطی بین دیزین و شمشک در طول زمستان و حتی اوایل بهار بسته است و این امر از جمله عواملی است که باعث می‌شود علاقمندان به این دو پیست از یکدیگر جدا شوند.

پیست اسکی شمشک

پیست شمشک به دلیل زمین ناهموار آن بسیار سخت‌تر از دیزین است و به پیست مخصوص حرفه ایها معروف است.اما یکی از مشکلاتی که تقریبا تمام پیستهای کشور به آن دچار هستند نداشتن درمانگاه برای مداوای اسکی بازان مجروح است و همین مساله باعث می‌شود که مصدوم مجبور به تحمل درد تا تهران می‌گردد که در بیشتر مواقع علاقه و ذوق آنها را به این ورزش از بین می‌برد و خاطره دردناکی برای آنها به جا می‌گذارد.

رودبارقصران

پیست دیگر نزدیک شمشک دربندسر می‌باشد که در درجه سوم اهمیت قرار دارد، زیرا هم شیب کمتری دارد و هم امکانات دو پیست دیگر را ندارد. عامل دیگری که باعث علاقمندی اسکی بازان به پیست شمشک می‌شود وجود پیست شب است، تابش نور نارنجی رنگ چراغها بر روی برف سفید به همراه سکوت و آرامش شبانگاهی خاطره خوشی در ذهن به جا می‌گذارد.

پیست اسکی شمشک

امکانات ورزشی

از امکانات آن می‌توان دو دستگاه تله‌سیژ، دو دستگاه تله‌اسکی بشقابی و دو دستگاه تله‌اسکی چکشی را نام برد. پیست همچنین مجهز به نورافکن زرد بوده و می‌توان تا پاسی از شب در آن به اسکی پرداخت.

طول فصل اسکی معمولاً از اوایل آذر تا اواسط فروردین می‌باشد.

پیست اسکی شمشک

امکانات رفاهی

امکانات اقامتی شمشک، شامل دو هتل است. در این میان هتل شمشک دارای ۳۲ اتاق و ۴ سوئیت بوده و در رتینگ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، دو ستاره شناسایی می‌گردد.

شمشک همچنین دارای ۴ رستوران است. که یکی از آن‌ها در قله قرار دارد.

 

بخش از این متن برگرفته از: ویکی پدیا

اشتراک گذاری این مطلب

1 پاسخ در “پیست اسکی شمشک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *