ناران

ناران

محله های لواسان ناران

ناران لواسان

صحرای ناران یا همان ناران یا نارون یکی از محله‌های شهر لواسان در استان تهران و شهرستان شميرانات است. در گفتار عاميانه اين محله را نارون می خوانند. رودخانه افجه از میان این محله عبور می کند و در گذشته اراضی و باغات این محله را مشروب می ساخته است.

 

ناران

لواسان

ریشه و معنای ناران ( نارون )

در وجه تسمیه ناران دو دیدگاه وجود دارد. در باور بومیان شهر لواسان در ادوار باستان دو آتشکده زرتشتی در این محل قرار داشته است که عده ای از سادات هاشمی پس از مهاجرت و فرار به لواسان در دوره ظلم و ستم خلفای جور عباسی و دعوت مردم این دیار به دین اسلام و مذهب تشیع نام این محل را به لفظ عربی که زبان مادریشان بوده ناران به معنای دو آتش یا دو آتشگاه نهاده اند.

این محله در اصطلاح عامیانه نارون (Naroon) خوانده میشود. به اعتقاد زبان شناسان معاصر ناران همچون بسیاری از مکانها و محله های شمیرانات مانند نیاوران ، شمیران ، جماران ، شهران ، تهران و غیره ریشه در زبان اوستایی دارد چنانکه در کتاب اوستا ران به معنی دشت و دامنه کوه آمده‌است و اسم شهر ری نیز مرتبط به همین واژه ران است. مادها که زرتشتی بودند به بزرگترین و مقدسترین شهرشان ری، راگا, راگان یا راگ میگفتند، یعنی جا و مکانی که در دامنه کوه واقع شده‌است. بنابراین ری و ران در زبان اوستائی و مادی یعنی دامنه و علت این نامگذاری واقع شدن این شهرها در دامنه کوههای البرز و دماوند بوده‌است.

 

ناران

 

امامزاده فضلعلی شهر لواسان در این محله قرار دارد. از دیگر ابنیه تاریخی شهر لواسان که در این محله واقع گردیده، می‌توان حمام محله ناران مربوط به دوره صفوی و قلعه باستانی باغ دره مربوط به دوره هخامنشی و دوره ساسانیان را نام برد.

 

امامزاده فضلعلی

امامزاده فضلعلی مربوط به سدهٔ ۷ و ۸ ه.ق است و در محله ناران شهر لواسان مرکز بخش لواسانات شهرستان شمیرانات استان تهران ایران واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۳۷۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

ناران

حمام محله ناران

حمام محله ناران مربوط به دوره صفوی است و در لواسان، محله ناران واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۳۷۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

ناران

لواسان

اشتراک گذاری این مطلب