افجه

افجه

افجه روستاهای لواسان

افجه لواسان

افجه یکی از روستاهای  لواسان است. افجه روستایی بزرگ و آباد و در فاصله پنج کیلومتری از شمال شهر لواسان واقع شده و ناحیه‌ای کوهستانی و سردسیر دارد. آب افچه از رودخانه و چشمه ساران تأمین می‌گردد. افچه ۴۴ هکتار باغ و قلمستان و ۲۸ هکتار کشتزار گندم و جو دارد، محصولش گندم و جو و بن‌شن و عسل و میوه‌اش سیب و گیلاس و آلبالو است.

افجه

شغل مردمش کشاورزی و گله‌داری است و ۲۲۰۰ گوسفند و بز در افجه نگهداری می‌شود. اهالی محلی افجه در دشت لار کوچک و دشت لار بزرگ حق چرا دارند و از دیرباز تا کنون در آن پهنه وسیع به دامداری می‌پردازند.

لواسان

افجه جای بسیار باصفا و خوبی است، باغات و آبشارهای زیادی دارد. براساس سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱٬۲۵۷ نفر (۴۲۷ خانوار) بوده‌است.

افجه

جاذبه های طبیعی

جاذبه طبیعی افجه ، طبیعت افجه

دشت هویج

دشت هویج که به زبان محلی آن را گرچال یا گهچال یا گیاه چال می‌نامند که هر یک نسبت به وجه تسمیه تفسیری خاص خود را دارد، یکی از زیباترین جاذبه‌های روستای افچه است که در بالادست مرکز روستا قرار دارد. برای رسیدن به دشت هویج از تهران ۲ مسیر پیش روی قرار دارد؛ اولی یک جاده آسفالته ۵ کیلومتری است که با عبور از جاده لشگرک ما را به شهر لواسان و در نهایت افچه و دشت هویج می‌رساند.

راه دوم نیز ۸ کیلومتر مسافت دارد و به طرف شمال شرقی می‌رود. به دلیل کوهستانی بودن منطقه، رسیدن به دشت هویج در تابستان حدود یک ساعت و نیم و در زمستان به بیش از ۲ ساعت زمان نیاز دارد که ممکن است در فصل سرما گردشگران را با دردسرهایی روبه رو کند. اغلب مسافرانی که به دشت هویج سفر می‌کنند، گشتی در مزارع و باغ‌های آن زده و چند ساعتی را با طبیعت بکر این منطقه سپری می‌کنند.

آبشار افجه

این آبشار در فاصله 5 کیلومتری شمال شرقی افجه و در یال کوه مشرف به دشت هویج، قرار دارد. این آبشار حدود ۱۵ متر ارتفاع دارد و اطراف آن را درختان بلندی فرا گرفته اند. دشت هویج یا گرچال محوطه بسیار سرسبزی است که انواع محصولات سردسیری در آن کاشته می شود. در ضلع شمالی این دشت چشمه هایی وجود دارد که در کنار آن ردیفی از درختان بید قد برافراشته اند. در ضلع شمالی غرب دشت هویج در مسیر صعود به قله آتشکده دشت سبواستان با درختان گردو، و گیلاس قرار دارد.

افجه

اشتراک گذاری این مطلب

3 پاسخ در “افجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *