راحت آباد

راحت آباد

راحت آباد روستاهای لواسان

روستای راحت آباد لواسان

راحت آباد یکی از روستاهای لواسان است. راحت آباد روستایی است پایکوهی که در ۸ کیلومتری شمال غربی گلندوک قرار دارد. ارتفاع متوسط این روستا ۲۳۶۰ متر است و یکی از بلند ترین روستا های این منطقه است. کوه سیاه در شمال غربی و دره زوربند و دره زرد تولک در ۲ کیلومتری آبادی موقعیت دارند.

 

راحت آباد

برای رفتن به این روستا ابتدا باید به لواسان آمد و از آنجا به دوراهی کند تغییر مسیر داد و مستقیم به سمت این روستا رفت، راحت آباد از روستای بوجان میگذرد و 3 کیلومتر بعد از این روستا قرار دارد.

حمام راحت ‌آباد

این حمام در ضلع جنوب شرقی روستای راحت اباد ساخته شده است. بنای حمام راحت آباد که امروزه بخش‌های از آن تخریب شده، در جهت شمالی – جنوبی ساخته شده است. ورود از رختکن به گرمخانه از طریق دری صورت می‌گرفت که در میانه دیوار شمالی رختکن قرار داشت. خزینه حمام نیز در ضلع شمالی گرمخانه تعبیه شده بود.

لواسان

ویژگی خاص این حمام قدیمی این است که در بدنه دیوار شرقی گرمخانه و خزینه، جوی آبی تعبیه شده بود تا آب گرم بوسیله آن از خزینه در پیرامون حمام گردانده و باعث گرمای بیشتر در گرمخانه شود.

مصالح این بنا سنگ لاشه و ملات گچ بوده و بدنه داخلی آن با ملات گل آهک اندود شده است. حمام راحت آباد در سال 1382 توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با شماره 10385 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

راحت آباد

اشتراک گذاری این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *