آثار باستانی لواسان

آثار باستانی لواسان

آثار باستانی و ملی درباره لواسان

آثار باستانی و ملی شهر لواسان

لواسان

تپه‌حصارک لواسان

مربوط به هزاره ۵ تا دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در محله گلندوک شهر لواسان واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۶۵ با شماره ثبت ۱۷۱۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این تپه به تپه جاج نیز معروف بوده و قلعه ای در آن بوده که برای محافظت از شهر باستانی جاج ساخته شده بود.

 

خانه نظام‌السلطان و درخت چنارک

مربوط به دوره قاجار است و در لواسانات، شهر لواسان ، محله گلندوک، واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۱ مهر ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۱۳۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

قلعه باستانی باغ دره

مربوط به دوره هخامنشی – دوره ساسانیان است و در لواسان، شمال محله ناران واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۱۰۳۷۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

حمام محله ناران

مربوط به دوره صفوی است و در لواسان، محله ناران واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۱۰۳۷۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .

 

امامزاده عبدالله

از نوادگان (نتیجه) امام موسی الکاظم علیه السلام است که در قرون اولیه اسلامی از مدینه به ایران مهاجرت کرد و در ایران درگذشت.

ساختمان مقبره این امامزاده در شهر لواسان، بلوار امام خمینی، گورستان محله قدیمی جائیج واقع شده و قسمتی از صحن خارجی آن به مزار (سه شهید :شهید منصور راکی شهید حسن جمشید گرجی وشهید مسعود جمشیدی ) و گورستان جائیچ اختصاص داده شده که در مجاورت مسجدالنبی جائیج قرار گرفته‌ است.

این بنا در فهرست آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده و در سالهای اخیر تحت نظر کارشناسان آن سازمان مورد مرمت و باز سازی قرار گرفته‌است.

 

امامزاده فضلعلی

مربوط به سده ۷ و ۸ ه. ق . است و در محله ناران شهر لواسان مرکز بخش لواسانات شهرستان شمیرانات استان تهران ایران واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۱۰۳۷۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

امامزاده پیرعطا

کوشک علی کامه دیلمی از سرداران آل بویه

 

حمام محله سبو کوچک

مربوط به اوایل دوره قاجار است و در شهرستان شمیرانات، بخش لواسانات، شهر لواسان، محله سبو کوچک واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۱۰۳۶۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

محوطه باستانی سر قبر تاج الدین

مربوط به هزاره اول است و در شهرستان شمیرانات، بخش لواسانات، شهر لواسان، محله سبو کوچک واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۱۰۳۷۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

تپه باستانی ناظم آباد

مربوط به پیش از اسلام است و در شهرستان شمیرانات، بخش لواسانات ، شهر لواسان ، محله ناظم آّباد مجاور محله سبو بزرگ واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۱۰۳۷۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

تپه و عمارت باستانی تنگل خانه

مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان شمیرانات، بخش لواسانات، شهر لواسان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۱۰۳۶۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

تپه باستانی شهروا (شهرآباد) در محله نجارکلای پایین

تپه شورکاب در ضلع شمالی شورکاب و در جنوب محله باستی واقع می‌باشد.

 

آثار باستانی و ملی حومه شهر لواسان در بخش لواسانات

 

تپه باستانی جوهک

مربوط به سده‌های اولیه دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان شمیرانات، بخش لواسانات، روستای کند واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۱۰۳۸۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

تپه باستانی سرقلعه

مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان شمیرانات، بخش لواسانات، روستای لواسان بزرگ واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۱۰۳۶۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

تپه باستانی سوزگران

مربوط به هزاره ۳و۲ قبل از میلاد – دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان شمیرانات، بخش لواسانات، روستای راحت آباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۱۰۳۸۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

تپه باستانی شیرتازه

مربوط به سده ۷ و ۸ ه. ق . است و در شهرستان شمیرانات، روستای کند علیا واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۱۰۳۸۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

تپه باستانی قلیان (فرنگیس)

مربوط به هزاره اول قبل از میلاد است و در شهرستان شمیرانات، بخش لواسانات، روستای کلان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۱۰۳۶۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

مسجد قدیمی امام حسن عسکری لواسان بزرگ

مربوط به سده۵ و ۶ ه. ق . است و در شهرستان شمیرانات، بخش لواسانات، روستای لواسان بزرگ واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۱۰۳۶۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این مسجد به دستور حسن بن زید هنگام دعوت مردم لواسانات به اسلام و مذهب تشیع توسط فردی بنام یحیی ساخته شده که نبیره های بانی این بنا پس از قرن ها همچنان متولی آن هستند و نام مسجد به مرور زمان با تغییر مذهب مردم از زیدیه به اثنی عشریه از مسجد امام حسن بن زید به مسجد امام حسن عسکری تغییر پیدا کرده است. اعتقاد مردم بومی این روستا نسبت به ساخت مسجد توسط شخص امام حسن عسکری موجب شده در سالروز شهادت آن امام بزرگوار هزاران نفر از اقصی نقاط کشور برای زیارت به این منطقه بیایند.

 

تپه باستانی مرغی

مربوط به سده۵ و ۶ ه. ق . است و در شهرستان شمیرانات، بخش لواسانات، روستای راحت آباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۱۰۳۸۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

تپه باستانی کلابد

مربوط به هزاره دوم و اول است و در شهرستان شمیرانات، بخش لواسانات، روستای راحت آباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۱۰۳۸۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

تپه‌های باستانی گوشواره

مربوط به سده۴ و ۵ ه. ق . است و در شهرستان شمیرانات، بخش لواسانات، روستای گوشواره واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ با شماره  ثبت ۱۰۳۸۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

محوطه باستانی استپه سومه وار

در شهرستان شمیرانات، بخش لواسانات، روستای نیکنام ده واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ با شماره  ثبت ۱۰۳۶۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

قلعه امامه

مربوط به دوره زیاریان به بعد است و در شهرستان شمیرانات، بخش لواسانات ، روستای امامه واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ با شماره  ثبت ۳۹۷۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

قلعه سر بند یاساکا

مربوط به قرن۲و۳ ه. ق . تا دوره صفوی است و در شهرستان شمیرانات، بخش لواسانات، روستای افجه واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۱۰۳۷۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

حمام راحت‌آباد

مربوط به دوره صفوی – دوره قاجار است و در شهرستان شمیرانات، بخش لواسانات، روستای راحت آباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۱۰۳۸۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .

 

حمام روستای افجه

مربوط به دوره صفوی -اوایل دوره قاجار است و در شهرستان شمیرانات، بخش لواسانات، روستای افجه واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۱۰۳۷۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

گورستان گبری خرسنگ یا پرسنگ

مربوط به هزاره ۲و ۱ تا اواخر دوره صفوی است و در شهرستان شمیرانات، بخش لواسانات، روستای لواسان بزرگ واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۱۰۳۵۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

کاروانسرای چشمه دو برار

مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان شمیرانات، بخش لواسانات، روستای لواسان بزرگ واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۱۰۳۵۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اشتراک گذاری این مطلب

2 پاسخ در “آثار باستانی لواسان

  1. با عرض سلام و تبریک سال نو، در مورد عکس اولین که بصورت سر بالای میباشد و نوشته شده، تپه باستانی لواسان تپه حصارک، این عکس در منطقه فشم، میدان اصلی به سمت جاده زایگان، راه بهشت رضوان و قبرستان قدیمی فشم میباشد که دره خونه سره در مجاور آن میباشد که طبق نوشته اشاره شده غلط میباشد، با تشکر

    1. با سلام و احترام
      دوست عزیز عکس به صورت نمایشی بوده و برای تپه حصارک نمی باشد، تمام آثار باستانی در مقاله آمده است و عکس هیچ کدام در نوشته نیامده
      با تشکر از دقت شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *