کلاک

کلاک

کلاک محله های لواسان

کلاک لواسان

کلاک یکی از آبادی‌های لواسان کوچک در بخش لواسانات شهرستان شمیران استان تهران بود که در سال ۱۳۸۲ با انجام توافق شهرداری لواسان و مالکان و بر اساس درخواست مالکان به شهر لواسان الحاق گردید. و یکی از محله‌های حوزه شهر لواسان شد که در قالب یک شهرک ویلائی است. کلاک در ۲ کیلومتری مشرق محله گلندوک شهر و مجاور محله‌های نجارکلا، ناران و سید پیاز و مشرف به سد لتیان و روبه‌روی کوه زینکوه قرار دارد.

قبل از انقلاب اسلامی ایران تحت مالکیت برادران ضرغامفر قرار داشت و ساکنین آن همگی رعیت بودند که بعد از انقلاب به تملک افراد دیگری درآمده‌است. کلاک را رودخانه افچه و قنات آن مشروب می‌سازد. سکنه‌اش در فرهنگ جغرافیایی ایران (سال ۱۳۵۶ شمسی) ۱۰۸ تن و در فرهنگ آبادیهای کشور ۲۱ تن در ۹ خانوار نوشته شده‌است که در حال حاضر سکنه بومی ندارد. اراضی کلاک به صورت پهنه‌ای جلگه‌ای است که در گذشته گندم‌زار و جوزار آبی و دیمی داشته و محصولاتش غلات و بن‌شن و میوه‌اش سیب و گیلاس بوده‌است. کلاک و کلات و کلاً در لغت به یک معنی است و در زبان پارسی پهلوی به معنای قلعه است.

 

کلاک

لواسان

زمینهای کلاک پس از توافق با شهرداری لواسان به حوزه شهری لواسان ملحق شده و به قطعات حداقل ۲ هزار متری و پروانه ساختمانی مسکونی روی کلیه قطعات تفکیکی با تراکم ۱۰ درصدی در ۳ طبقه جمعاً ۶۰۰ متر مربع که تحت شرایطی قابل افزایش تا ۹۰۰ مترمربع است، تفکیک گردید. مالکان کلاک پس از الحاق کلاک به حوزه شهری لواسان، با احداث دیوار در گرداگرد کلاک آن را به یک شهرک ویلایی امن که خیابان بندی منظم و فضاسازی زیبائی دارد، تبدیل نمودند که در آینده ای نزدیک به صورت یک شهرک مدرن ویلائی بسیار زیبا در خواهد آمد.

اشتراک گذاری این مطلب

3 پاسخ در “کلاک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *