سبو کوچک

سبو کوچک

سبو کوچک محله های لواسان

سبو کوچک لواسان

سبو کوچک یکی از محله‌های شهر لواسان در استان تهران است.

 

سبو کوچک

 

سبو کوچک در نزدیکی سبو بزرگ و در شمال غربی آن در سه کیلومتری محله گلندوک واقع است. اراضی و باغات سبو کوچک از رودخانه افچه مشروب می‌شود. سبو کوچک را به همراه سبو بزرگ، منطقه سبو می‌گویند.

این محله در گذشته و تا پیش از تأسیس شهرداری لواسان، یکی از آبادی های لواسان کوچک بود که همراه با چند محله دیگر در سال ۱۳۴۹ در شهر لواسان ادغام گردید و حالا بعنوان یکی از محله های شهر لواسان شناخته می شود.

لواسان

در گذشته ٩ هکتار گندم کاری آبی و ٣ هکتار گندم کاری دیم و ٢ هکتار جو آبی و ٢ هکتار باغ و قلمستان داشته و شغل اهالی آن زراعت و محصولش غله و بن‌شن و میوه بوده‌است. امروزه بخشی از اراضی و باغاتش از بین رفته و بجای آن ویلا و ساختمانهای مسکونی احداث شده‌است. در مقایسه با سایر محله های لواسان در محله های سبو کوچک و سبو بزرگ ساخت و سازهای کمتری صورت گرفته‌است و در نتیجه هنوز بافت باغی و قدیمی خود را تا حدود زیادی حفظ کرده‌است.

بومیان و محلیان محله سبو کوچک غذاهای محلی مخصوص به خود را دارند، از جمله غذای محلی آب دوغ خیار در این محله طرفداران بسیاری دارد. همچنین در نانوایی اصلی این محله، نان سنتی شمیران پخت می شود.

حمام سبو کوچک مربوط به اوایل دوره قاجار در این محله قرار دارد. از دیگر آثار باستانی این محله میتوان محوطه سر قبر تاجین (در اصل سر قبر تاج الدین) مربوط به هزاره اول پیش از میلاد را نام برد.

از نکات جالب این محله این است که ورودی اصلی اش آرامگاه و مسجد این روستا می باشد. همچنین این محله پل ارتباطی بین شهر لواسان و لواسان بزرگ بوده است؛ زیرا راه قدیم ارتباطی بین گلندوک و لواسان بزرگ (که از قسمت شمالی سد لتیان عبور می کند)از این محله می‌گذرد.

 

حمام سبو کوچک

حمام سبو کوچک مربوط به اوایل دوره قاجار است و در  محله سبو کوچک لواسان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۳۶۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

سبو کوچک

لواسان

اشتراک گذاری این مطلب

6 پاسخ در “سبو کوچک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *