گلندوک

گلندوک

گلندوک محله های لواسان

گلندوک لواسان

گلندوک نام یکی از محله‌های شهر لواسان است.

گلندوک مرکز شهر لواسان می باشد و میدان اصلی شهر لواسان به نام میدان گلندوک در آن واقع شده است. گاهی اشتباهاً نام گَلندوک را بر کل شهر لواسان یا حتی لواسان کوچک اطلاق می‌کنند که مطلقاً وجهی ندارد. این محله تا قبل از تأسیس شهرداری لواسان در سال ۱۳۴۹ یک روستا بوده که همراه با سایر روستاها در شهر لواسان ادغام شده است.

 

گلندوک

لواسان

نام این محله به صورت‌های گلهندوک، گل هند رودک و گل هم دو رودک نیز دیده شده است و اصل آن همان گل هم دو رودک می‌باشد که در اثر کثرت استعمال به مرور به گَلَندوک تبدیل شده است. گلهم دورودک در زبان تاتی به معنای محل تلاقی دو رودخانه است که منظور از دو رودخانه مزبور یکی رود جاجرود و دیگری رود کُند است که در جنوب محله گلندوئک به هم می‌پیوندند، هر چند امروزه محل تلاقی دو رود مذکور جزو سد لتیان بشمار می‌رود اما در فصولی از سال که آب سد تقلیل می‌یابد مجدداً به صورت محل تلاقی دو رود نمود پیدا می‌کند. گَلهم شدن در زبان تاتی رایج در لواسانات به معنای گلآویز همدیگر شدن، بهم پیوستن و درگیر شدن است.

گلندوک

گلندوک

اکثر مراکز اداری از جمله بخشداری، شهرداری، اداره ثبت، اداره آب برق و گاز، اداره آموزش و پرورش و همچنین بیشتر مدارس لواسان و بانک ها در این محله قرار دارد. اگر شما به لواسان بیایید حتما از این محله عبور خواهید کرد.

اشتراک گذاری این مطلب

7 پاسخ در “گلندوک

  1. بازتاب: کلاک - Lavasan Home

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *